Veelgestelde vragen over medicatie
Word een goed geïnformeerde patiënt en een actieve deelnemer aan uw zorgplan.
Hoe kan ik Teva bereiken voor vragen over mijn medicatie?
- Onze Customer Service kan u helpen als u vragen heeft over de levering of verkrijgbaarheid van onze geneesmiddelen. U kunt deze bereiken via 0800-0228400 of customerservice@teva.nl
- U kunt ook een contactformulier invullen via www.teva.nl - klik op ‘Contact’ en vul het korte formulier in
- Als u een vraag heeft over een vermoedelijke bijwerking, neem dan contact op met de afdeling Customer Service via 0800-0228400 of customerservice@teva.nl
Wat moet ik doen als ik last heb van bijwerkingen of complicaties als gevolg van het nemen van mijn medicatie?
Als u denkt last te hebben van bijwerkingen, of een onverwacht effect van uw medicatie, inclusief zelfzorgmedicatie of medische hulpmiddelen, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met uw dokter of apotheker.
U kunt ons helpen de veiligheid van onze geneesmiddelen constant te monitoren door bijwerkingen te rapporteren via het contactformulier: www.teva.nl of e-mail customerservice@teva.nl U kunt bijwerkingen ook telefonisch doorgeven: 0800-0228400.
Ik ben mijn bijsluiter verloren, waar kan ik een nieuwe krijgen?
Alle bijsluiters van Teva zijn beschikbaar in pdf-formaat via de productportal op onze website. Voer de naam van het geneesmiddel in de zoekbalk in en kijk of het middel met de juiste naam, sterkte en toedieningsvorm verschijnt, waarna u de pdf kunt downloaden en printen.
Indien u verdere hulp nodig hebt kunt u contact opnemen met onze medische informatieafdeling via customerservice@teva.nl.
Ik ben bang dat een geneesmiddel dat ik voorgeschreven heb gekregen reageert op een ander geneesmiddel of voedingssupplement dat ik neem; hoe kom ik er achter of de combinatie veilig is?
De bijsluiter van het voorgeschreven geneesmiddel kan informatie bevatten over combinaties die u wel en niet kunt maken met dit geneesmiddel. Als u er nog steeds niet gerust op bent, overleg dan met de voorschrijvend arts of met uw apotheek.
Ik heb moeite mijn tabletten/capsules door te slikken. Mag ik mijn pillen vermalen of de inhoud van de capsules door mijn eten of drinken doen?
Wij raden u af pillen fijn te malen of capsules te openen, tenzij de bijsluiter van het medicijn anders aangeeft. Het kan namelijk de werking veranderen en de veiligheid en effectiviteit van het geneesmiddel beïnvloeden. Als u moeite heeft met het doorslikken van de pillen/capsules, overleg dan met uw dokter of apotheker.
Een vriendin van mij lijdt aan dezelfde aandoening als ik; kan ik haar medicatie geven die ik over heb?
Geef nooit aan u voorgeschreven medicatie aan een ander. Het kan schadelijk zijn voor de andere persoon, zelfs als deze dezelfde symptomen heeft als u. Wij raden u ook aan ongebruikte geneesmiddelen af te geven bij uw lokale apotheek, die ze veilig verwijdert.
Wat doe ik met geneesmiddelen die ik niet meer nodig heb?
Spoel nooit geneesmiddelen door de afvoer en gooi ze niet in de afvalbak, dan spaart u het milieu. Als u ze niet meer wilt, geef ze dan af bij uw apotheek.
Teva retourboxWat is het verschil tussen voorgeschreven geneesmiddelen en zelfzorgmedicijnen?
Een voorgeschreven medicijn is alleen verkrijgbaar bij de apotheek op recept van uw dokter of een andere zorgprofessional.
Zelfzorgmedicijnen worden zonder recept verkocht en staan vaak onder toezicht van een apotheker. Afhankelijk van het medicijn kan de hoeveelheid die u kunt kopen beperkt zijn.
Wat moet ik doen als mijn voorgeschreven medicijn niet verkrijgbaar is?
Neem hiervoor contact op met uw apotheek voordat uw recept vernieuwd moet worden, of neem contact op met de Teva Customer Service van Teva 0800-0228400 of customerservice@teva.nl. Als een Teva-middel niet verkrijgbaar is, overleg dan met uw huisarts of apotheker over een alternatief.
Ik begrijp de bijsluiter van mijn medicatie niet, wat moet ik doen?
Als u niet begrijpt wat u is verteld, of wat er in de bijsluiter of op de verpakking staat, vraag dan aan uw apotheker om dit nogmaals uit te leggen. U kunt vragen de instructies op te schrijven. Wees niet bang om nog een keer te vragen als het niet duidelijk is, het is belangrijk dat u uw medicatie op de juiste manier inneemt.
Wat moet ik doen als ik denk dat mijn medicijnen niet goed werken?
Als u een nieuw geneesmiddel gebruikt, praat dan met een zorgverlener (verpleegkundige, arts of apotheker) over de effecten die u kunt verwachten.
Als u al langere tijd gebruik maakt van een geneesmiddel en een verschil merkt in het effect (u ondervindt een terugval van uw symptomen), dan raden wij u aan contact op te nemen met uw arts om uw bevindingen zo snel mogelijk te delen.
Wij vragen u ook om het uitblijven van een effect aan ons te melden via ons contactformulier op: www.teva.nl per e-mail customerservice@teva.nl.